Het nieuwe nietsdoen - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Els Schoenmaker - WaarBenJij.nu Het nieuwe nietsdoen - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Els Schoenmaker - WaarBenJij.nu

Het nieuwe nietsdoen

Door: Els Schoenmaker

Blijf op de hoogte en volg Els

08 September 2014 | Kenia, Nairobi

De scholen zijn weer begonnen. Niet alleen in Nederland maar ook hier in Kenia.
Het is een Internationale school met het Britse onderwijssysteem.
Lange dagen voor de kinderen.
Ze worden tussen 7.30 en 8.00 op school verwacht en om 15.45 zijn ze klaar.
Alle druktes voor de kinderen zijn dus weer begonnen.
Hoewel iedereen zich wel afvraagt wat ik dan de hele dag doe....
Nou, om eerlijk te zijn, helemaal niets...

Hugo leest een boek wat heet "Het nieuwe nietsdoen".
En eigenlijk is dat best een fascinerend boek.
Het gaat erover dat de mensen het drukker hebben dan ooit.
En we voelen een continue verplichting om ons "te pletter te genieten".
Zelfs in onze vrije tijd kunnen we volgens het boek het rendementsdenken niet loslaten.
De snelweg is op een zondag net zo druk als een willekeurige doordeweekse dag.
Het is een ratrace waarvan steeds meer mensen het tempo niet kunnen bijhouden en afhaken.
En uiteindelijk liggen we allemaal uitgeput op de bank van de therapeut.

Nu is dat misschien wel een beetje overdreven maar er zit wel een kern van waarheid in.
Maar ja, ga maar eens vertellen dat je de hele dag niets doet.
Dan ben je toch een beetje saai.
En toch is het best rustgevend als de auto de hele zondag geen meter van zijn plek is geweest.
Het boek geeft ook een mooie omschrijving van de smartphone.
"Niets willen missen is de tegenpool van nietsdoen".
En twintig keer per uur rusteloos naar je smartphone grijpen is niet bepaald rustgevend.
Zit wat in...

Uiteraard is dit allemaal lichtelijk overdreven...
De maid heb ik naar huis gestuurd, ze werkte op m'n zenuwen, dus heb ik in het huishouden zat te doen. Nu is dat niet de vrijetijdsbesteding waar ik helemaal naar op zoek ben dus heb ik al naar een vrijwilligersbaantje op school aan het lobbyen. Daarnaast heb ik weer een oude studie opgepakt en ben ik naarstig op zoek naar een part-time baantje.
Stel je voor dat ik moet zeggen dat ik de hele dag niets doe....








  • 08 September 2014 - 11:12

    Linda:

    Haha, dat is nog eens een leuke tekst om op maandagochtend te lezen, als je wasmachine draait, je achter de computer een cursus aan het doen bent en ondertussen voor diverse groepen de social media aan het updaten bent....Niets doen, dat moet je leren denk ik.

    Hier alles prima. Ook Lana en Max weer naar school. Max heeft een nieuwe juf, dus dat is weer effe wennen en Lana gaat gewoon door waar ze gebleven is. Het weer is ook prima. Maar je zult hiervandaan geen zwembad foto's meer zien. De bladeren vallen alweer van de bomen, de herfst komt er echt aan, daar is geen ontkomen aan. Daar kun je je druk om maken, of gewoon accepteren dat het zo is. Op naar de dikke kleding en donkere dagen. ook dat heeft weer zijn voordelen, je bent minder "druk" in de tuin bezig. Zo heeft ieder nadeel zijn voordeel zeg ik altijd maar.

    De wasmachine is klaar, op naar de volgende draai. Dan even eea doen voordat de kids weer uit school komen, want ach... je zal eens rustig op je kont zitten LOL.

  • 08 September 2014 - 15:04

    Angela:

    Mooie tekst Els! Misschien kan je naast het "niets" doen een blogschrijverscariere opbouwen. Geweldig om te lezen en zeker stof om over na te denken.

  • 08 September 2014 - 15:19

    Mariska:

    Hoi!

    Leuk om wat van jullie te horen!
    Hoe vinden de kinderen het op school? Zal vast erg wennen zijn.

    Hier op school gaat alles zijn gangetje. Een nieuwe juf in groep 3/4 en verder gelukkig nog heel veel vertrouwde gezichten.

    En uh... Linda... herfst??
    Ik heb gisteren toch echt in mijn bikini op het strand gezeten, hoor! En vandaag is het ook heerlijk!
    Hopelijk blijft het nog even zo.

    Groetjes!!

  • 08 September 2014 - 17:12

    Stien Van Duijn:

    Hoi Els en familie,

    Leuk om te lezen hoe het jullie vergaat.
    Ik heb me aangemeld om bij te blijven over het wel en wee van de schoenmakertjes.

    hartelijke groeten van Ful en Stien van Duijn.

  • 10 September 2014 - 07:46

    Nancy :

    Goed om te horen dat het goed gaat!! Geniet ervan!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Nairobi

Avontuur Kenia

Woon-werk avontuur Kenia

Recente Reisverslagen:

25 Februari 2016

Mount Kenya

26 Januari 2016

Voorbereiding op de barre tocht

14 November 2015

Vrijheid

03 Juli 2015

Speedbezoek Nederland

08 Mei 2015

Vriendschap
Els

Avontuur Kenia

Actief sinds 15 Juli 2014
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 17123

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2014 - 31 December 2014

Avontuur Kenia

Landen bezocht: