De maid - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Els Schoenmaker - WaarBenJij.nu De maid - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Els Schoenmaker - WaarBenJij.nu

De maid

Door: Els Schoenmaker

Blijf op de hoogte en volg Els

21 Augustus 2014 | Kenia, Nairobi

We wonen in een land waar 50% van de mensen onder de armoede grens leeft.
Het verschil tussen ons en de gemiddelde Keniaan is dus aanzienlijk groot.
Wij zijn in hun ogen de rijke westerling.
Voor mij nog verschrikkelijk wennen: "Hoe ga je nu om met deze mensen?"
We werden van te voren gewaarschuwd voor het feit dat ze van alles van je willen.
En dat is ook niet zo gek als je ziet hoeveel wij hebben ten opzichte van hun.
Het is bijna gênant om te zien hoeveel bezittingen wij hebben.
Dat komt bij een verhuizing wel erg nadrukkelijk naar voren.
Er bleven maar spullen uit die container komen....

Sinds afgelopen maandag hebben we een maid.
Niet dat ik die nou helemaal perse wilde, maar het is wel min of meer gebruikelijk hier.
We hadden al 2 sollicitatiebrieven liggen en deze kwam nu zelfs aan de deur om te vragen of we alsjeblieft werk hadden.
Na een kort gesprekje hebben we haar aangenomen.
De eerste dagen zou ze nog heen en weer reizen tussen thuis en werk.
Zodra we een bed hadden zou ze komen wonen in het bijgebouwtje naast het huis.

De eerste dag begon ik met een korte rondleiding door het huis en een beetje uitleg over wat haar werkzaamheden zouden worden.
Ze knikt heel de hele tijd en zegt "yes, yes", dus ze zal me wel begrijpen.
In de loop van de middag begint ze over het vervoer naar huis.
Ze is hier nu wel gekomen, maar heeft geen geld meer om naar huis te gaan en morgen weer terug te komen.
Oké....... of ik haar even wat geld wil geven....
Ben ik hier nu voor gewaarschuwd?
Nou ja, het is ook lullig als je de bus niet kan betalen, dus ik schuif haar maar wat geld toe.

De volgende dag is ze er weer netjes op tijd.
Ze doet wat afwas en wast de kleding.
Dan begint ze over wat spulletjes die ik misschien kan kopen voor haar, zodat ze hier kan starten.
Ik vraag haar wat ze precies wil en ze begint een lijstje te schrijven.
Schoenen, 2 handdoeken, een schort, shampoo, wc-papier, en een crème voor de huid.
Oké, ik neem het allemaal mee tijdens de boodschappen.
(Hoewel, die schoenen kon ik niet direct vinden dus die had ik maar even achterwege gelaten.)
Het is toch ook wat, dat je helemaal geen geld hebt om deze dingen zelf aan te schaffen.
Voor mij zijn het toch ook de kosten niet.
Ik heb me nu alleen wel voorgenomen om bij een volgende aanvraag toch wat kritischer te zijn.

Woensdag komt ze weer werken.
De was is netjes gevouwen en de vloer gedweild.
En ja hoor, ze begint weer: "Nu heb je wel die boodschappen gedaan, maar de schoenen zaten er niet bij."
Ik antwoord nu met: "oké, die schoenen kan je aanschaffen, maar ik houd de kosten in op het salaris."
Natuurlijk kan ik ook het geld van die schoenen missen maar ik vind het voor nu wel even mooi geweest.
























  • 21 Augustus 2014 - 21:50

    Angela:

    Haha wat een verhaal. Wat moet je daar nou mee en wat is normaal?? Ik zou het ook niet weten. Leer je daar vast allemaal wel (voordat je eerst helemaal bent uitgemolken

  • 21 Augustus 2014 - 21:54

    Angela:

    Zie de helft van mijn reactie niet.
    Maar iig erg leuk om te lezen en geniet van alles, ook van je maid. Voor je het weet, moet je het weer zelf doen.
    Groetjes aan iedereen.
    X An

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Nairobi

Avontuur Kenia

Woon-werk avontuur Kenia

Recente Reisverslagen:

25 Februari 2016

Mount Kenya

26 Januari 2016

Voorbereiding op de barre tocht

14 November 2015

Vrijheid

03 Juli 2015

Speedbezoek Nederland

08 Mei 2015

Vriendschap
Els

Avontuur Kenia

Actief sinds 15 Juli 2014
Verslag gelezen: 614
Totaal aantal bezoekers 17121

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2014 - 31 December 2014

Avontuur Kenia

Landen bezocht: