Voorbereiding op de barre tocht - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Els Schoenmaker - WaarBenJij.nu Voorbereiding op de barre tocht - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Els Schoenmaker - WaarBenJij.nu

Voorbereiding op de barre tocht

Door: Els Schoenmaker

Blijf op de hoogte en volg Els

26 Januari 2016 | Kenia, Nairobi

Nog een dikke week en dan gaan we de barre tocht aan. De goede sportieve voornemens voor 2016 gaan in werkelijkheid omgezet worden. Hoewel, het duurt nog een dikke week dus er zou zomaar nog van alles tussen kunnen komen.

Kenia zit altijd vol verassingen en geen dag verloopt zoals je vooraf gepland had. Zo had ik vanmorgen om 9.00 uur met Suzanne afgesproken in het bos. Een schitterend bos zelfs, midden in de stad. Een bos van zo'n 1.000 ha groot. Een bos dat nog gespaard is gebleven nadat er gelukkig iemand in opstand was gekomen tegen de bouw van nog meer huizen. Maar goed, van die afspraak met Suzanne is dus niks terecht gekomen. Het verkeer stond helemaal vast en nadat ze 200 meter had afgelegd in een halfuur besloot ze weer huiswaarts te keren. En dat terwijl we nog maar een week kunnen oefenen met wandelen.

De sportieve uitdaging dit jaar is namelijk de Mount Kenya op wandelen. Mount Kenya is de hoogste berg van Kenia en, op de Kilimanjaro na, de hoogste berg van Afrika. (5,2 km). Een hele klim dus, die wel wat voorbereiding vergt. En naast het feit dat je van tevoren wat kilometers in de benen moet hebben is het nog maar de vraag of je geen hoogteziekte krijgt tijdens de tocht. Vanaf 2500 meter kan dit optreden doordat er minder zuurstof in de lucht zit. Je lichaam moet daar aan wennen waardoor je ziek kunt worden. Alleen kan de individuele gevoeligheid per persoon verschillen. En of ik gevoelig ben, zullen we volgende week moeten uitvinden. Een soort Russisch roulette dus.

Vanmorgen heb ik de training uiteindelijk alleen gedaan . 10 kilometer in de brandende zon. (Lichtelijk overdreven omdat je de helft van de tijd in de schaduw loopt..) Maar toch, de nodige peentjes zijn gezweet. Het voordeel is wel, als je alleen loopt, dat de dieren je minder snel horen aankomen waardoor ik er tientallen heb kunnen spotten vandaag. Geen big five in het bos helaas, maar toch zeker een heleboel mooie andere dieren. Het zit vol met vlinders, libellen, vogels en apen.

Ik ga dat wandelen nog waarderen. Vroeger (ja, ik word ook oud) vond ik wandelen vooral voor gepensioneerden. Je ouders, die houden van wandelen! Zo zie je maar, ik begin hard af te takelen. Ik vind het bij nader inzien eigenlijk best een leuke nieuwe hobby. Beetje sociaal bezig zijn en tegelijkertijd sportief. Misschien in Nederland maar eens in Nijmegen gaan lopen. Of eerst maar eens kijken hoe we het er volgende week vanaf brengen. Misschien beter. To be continued.


  • 29 Januari 2016 - 10:01

    Linda:

    Goedemorgen Kenia,

    ik zag op FB al een foto voorbij komen, wat gaaf en stoer dat je dit gaat doen! En nu maar hopen dat je na 2500 meter nog door kan lopen en niet ziek wordt, maar laten we daar niet vanuit gaan!

    Ik hoop dat je de top bereikt, want daarna is de Nijmeegse vierdaagse een eitje.. alles vlak en minder warm haha.

    En dat zonnetje.. stuur die maar deze kant op, kunnen we wel gebruiken!

    Heel veel succes volgende week! Je kunt het!!!

    groetjes uit een grijs Nederland!!
    Linda

  • 31 Januari 2016 - 14:06

    Kirsten:

    Hoi Els,

    Toevallig kwam ik op deze site terecht en kwam jouw reisverslag naar voren.
    Ik ben Kirsten scheffel. Ook uit Nederland en tot maart in Kenia (Kiserian).
    Ik ben nu al drie maanden hier in Kenia en geniet - net als jij zo te lezen - volop van de cultuur en vooral natuur.
    Super leuk om je reisverslag te lezen! Je schrijft heel leuk!
    Mijn reisverslagen staan op: www.kirsten4kenia.nl;
    Als je zin hebt kunnen we elkaar een keer meeten?

    Lijkt me gezellig om ervaringen uit te wisselen.
    Succes met de beklimming! Ik ga volgende week eerst mount Longonot proberen. Schijnt ook een joekel te zijn. :)

    Have fun,
    Groetjes,
    Kirsten.

  • 20 Februari 2016 - 08:48

    Tiny Schoenmaker:

    Lieve Els,
    Inmiddels heb je de uitdaging voltooid en een geweldige tocht met gezin door de parken gemaakt.
    Het is genieten van de foto,s
    Heel veel liefs Geb en Tiny

  • 25 Februari 2016 - 08:41

    Tiny Schoenmaker:

    Lieve Els,
    Spannend verslag.
    Wat heb je genoten van beklimming kan niemand je meet afnemen.
    Veel liefs van Pa en Ma Hugo en de kinderen ook even dikke knuffel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Nairobi

Avontuur Kenia

Woon-werk avontuur Kenia

Recente Reisverslagen:

25 Februari 2016

Mount Kenya

26 Januari 2016

Voorbereiding op de barre tocht

14 November 2015

Vrijheid

03 Juli 2015

Speedbezoek Nederland

08 Mei 2015

Vriendschap
Els

Avontuur Kenia

Actief sinds 15 Juli 2014
Verslag gelezen: 412
Totaal aantal bezoekers 17113

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2014 - 31 December 2014

Avontuur Kenia

Landen bezocht: