Vriendschap - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Els Schoenmaker - WaarBenJij.nu Vriendschap - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Els Schoenmaker - WaarBenJij.nu

Vriendschap

Door: Els Schoenmaker

Blijf op de hoogte en volg Els

08 Mei 2015 | Kenia, Nairobi

Het was druk op de "vriendinnen What'app groep". - Ondanks dat ik bij alle verjaardagen en andere leuke uitjes niet aanwezig kan zijn heb ik me toch nog niet afgemeld voor de groep. - Er moest een wijn avondje geregeld worden maar hoe en wanneer dat bleek een heel gedoe. Iedereen is druk met werk en kinderen en oppas is ook nog niet zomaar geregeld. Maar als het dan eenmaal geregeld is dan blijkt het altijd een succes. En ook leuk om de appjes van de volgende dag weer te lezen over de jammerlijke lamlendigheid na drankmisbruik . Het is nog geen spat veranderd. "Sorry Els, voor het What's app bombardement, je zal wel gedacht hebben....". Nee hoor, juist super leuk om jullie op deze manier te volgen.

Vriendschappen in Kenia blijft nog lastig. Het eerste contact is erg makkelijk. Iedereen staat wel open voor een gezellig praatje over wat je hier doet en hoe je het hier vindt. Maar op de één of andere manier blijft het toch maar een beetje over koetjes en kalfjes. Veel mensen zijn al jaren onderweg en weten dat ze op een bepaald punt afscheid moet nemen van elkaar. Het lijkt daarom wel of ze (h)echte vriendschappen proberen te vermijden. Ze weten dat er een tijd van komen is en een tijd van gaan.

Vorige week had ik mijn eerste ervaring met afscheid. Er zijn het afgelopen jaar wel meer mensen vertrokken uit Kenia, maar nu had ik de eerste keer dat ik het oprecht jammer vond. Het begon net leuk te worden. We gingen vaker samen koffie drinken of lunchen. En nu na haar bevalling in januari kon ze ook weer een wijntje drinken en avondjes uit. De gesprekken werden leuker, gezelliger en minder oppervlakkig. Je weet welke grapjes je kan maken en wat je beter niet kunt zeggen. En nu gaat ze weg....binnen 2 maanden.

Gisteren waren we nog samen op de "Holland in Kenia" borrel. Zij zat met een ander koppel te kletsen en vertelde aan het einde van het verhaal dat ze weer terug naar Nederland ging.
"Dus we hebben voor niks met je gepraat" was de opmerking van het andere stel.
Het was uiteraard sarcastisch bedoeld maar onderwijl denk ik dat er een kern van waarheid in verscholen zat. Zo werkt het dus. Je vertelt dat je weg gaat en je bent afgeschreven.

Benieuwd ben ik of het contact blijft zodra ze uit beeld is. Een natuurlijke reactie is om de volgende vriendschap minder hecht te maken. Om zo oppervlakkig te worden als de meeste mensen hier om maar niet gekwetst te worden. Mijn voornemen is om zo niet te worden en hopelijk lukt het.
Ik heb haar in ieder geval gevraagd om haar ervaringen te delen over vriendschappen in Nederland. Zij komt na 6 jaar buitenland terug in Nederland, inmiddels 3 kinderen verder. Zou het makkelijk zijn om weer in Nederland te integreren waar iedereen zijn familie en vaste vriendenkring heeft?

• 08 Mei 2015 - 12:28

Margret Wieldraaijer-Schoenmaker:

Hai Els,

Is dat de vriendin waar je tijdens ons weekje op visite wilde? Kraamkadootje inmiddels bezorgd?
    Je beschrijft het dilemma zeer treffend. Volgens mij sluiten we als we ouder worden minder makkelijk vriendschappen. Deels om niet gekwetst te worden bij afscheid of als de vriendschap bekoeld.

Ik hoop voor jou dat je energie blijft steken in nieuwe relaties ongeacht of er een vriendschap uit zal rollen. Niets verwachten maar vooral blij zijn met het contact.

Mede daarom heb ik enorm genoten van mijn training in Spanje met bewoners van Zarzalejo en de deelnemers aan de training. Er was vaak intensief contact maar (bijna) geen verwachtingen. Veel van elkaar leren en met een aantal samen dingen ondernemen. Genieten!

Lieve Els, pluk de dag!
    Ook groetjes aan Hugo en de kinderen.

• 13 Mei 2015 - 22:53

Trijni:

Hallo Els,
    Altijd weer leuk om wat te horen vanuit Kenia.
    Het thema vriendschap.......
    Ja, wat moet ik daar van zeggen?
    Je bent een leuke, vrolijke, lieve vrouw en blijf vooral dicht bij jezelf.
    Blijf je dingen doen door goed in het leven te staan en als er dan spontaan vriedschap ontstaat is dat heel fijn. Verwacht niet al te veel, want dan kan je alleen maar teleurgesteld worden. Geniet van je gezin en het leven!!!

We hebben vandaag een leuke, gezellige familie middag/avond gehad.
    Wybe had een leuk programma voor ons geregeld.
    Varen met de waterbus naar Dordrecht , waar we genoten van heerlijke koffie met appeltaart in het zonnetje en daarna een stadswandeling gemaakt. Tot slot lekker gedineerd in het restaurant het Overbos in Vlaardingen. Fijn als zussen,schoonzussen ,broers en zwagers zo leuk en gezellig met elkaar uit te gaan.

Els wij wensen je een hele fijne, goede, gezonden en liefdevolle tijd met elkaar in Kenia.
    Lieve groet van Oom Cees en Tante Trijni

• 14 Mei 2015 - 07:53

Els :

Beste Trijni,

Bedankt voor de leuke reactie!
    Wij genieten hier nog elke dag van het Kenia avontuur.
    Hugo zit er alweer 1 jaar.
    De tijd gaat zo ontzettend hard.

Groeten aan iedereen.

Els

• 14 Mei 2015 - 18:49

Tiny Schoenmaker:

Lieve Els,Hugo,Thijs,Fenna en Jari.
    Gezellige blog.
    Wat goed zeg dat je via de app contact hebt met je vriendinnen.
    Het wordt ons ook wel gemakkelijk gemaakt even een app sturen en je bent weer op de hoogte.
    Trijni vertelde van de Fam. dag.
    Heel fijn en natuurlijk cultuur gesnoven via een gids die ons een stadsrondleiding gaf.
    Het was prachtig weer en langs de Maas raak je niet uitgekeken.
    Met Geb gaat voor en achter uit best zorgelijk.
    De tuin wieden of bespoten zit er echt niet in.
    De rozen staan prachtig.
    Veel liefs van. Geb en Tiny